Sterby ett fynd till folkloristisk opera

Göteborgsoperans stora scen – Brudköpet
Brudköpet Göteborgsoperan

Regissören Mellika Melouani Melani har gjort sig känd för att sticka ut med sina uppsättningar och både överraska och oroa. När hon nu tagit sig an Bedrich Smetanas komiska opera Brudköpet har hon inte sparat på krutet för att rama in den rörande kärlekshistorien i ett folkloristiskt myller av unga och gamla som firar våren i en sorts orgiastisk yra med fylla och hångel. Men det är Matilda Sterby som är den stora behållningen. Läs mer

Uppgivenhetens sega anatomi –
eller dramaturgins frånvaro i Lars Noréns senare dramatik

Lars Norén – Solitaire (Folkteatern)
Bild ur föreställningen Solitaire

En människoklump mitt på scenen, som inte rör sig, varken klumpen eller scenen. En situation där klichéerna studsar mot varandra för att skapa ett slags meningslöshet över hela företaget: ingen är ju fri att förflytta sig eller utvecklas, det är de absolut existensiella villkoren som råder och säger, att människans handlingsfrihet är i verkligheten ytterligt begränsad, begränsad att surra över denna påtvingade inskränkthet, lika ofrånkomlig som oundviklig. Människans frihet är en gigantisk illusion som må ha byggt både världsbilder och institutioner omkring kunskap om livsvillkoren vi innerst inne inte har. Läs mer

Hisnande dansteater och annan överraskning

Göteborgs dans och teaterfestival  – Peeping Tom, Angie Hiesl, Cirkus I Love You
Denstriptyken Peeping tom

Göteborgs Dans och teaterfestival hann bjuda på en rejäl höjdpunkt innan denna pandemidrabbade ”biennal” tar ännu en paus fram till att punkt sätts i slutet av augusti med framför allt gästspel av Schaubühne Berlin. I augusti 2024 är det tänkt att biennalordningen skall vara återställd. Läs mer

Viva la Mamma – Donizetti på göteborgska

Göteborgsoperan – Viva La mamma
ur Viva La mamma

Åke Zetterström kröner sin långa karriär på Göteborgsoperan med en helgjuten tolkning av rollen som Agata i Donizettis metaopera Viva La Mamma. Galnare kunde den operan knappast ha blivit än i händerna på komediproffset Claes Eriksson, som flyttat handlingen till dagens Göteborg och parodierar lustfyllt den konstform han just debuterat i. Läs mer

Röst- och registark Rigoletto för vår tid

Göteborgsoperan – Rigoletto
foto Lennart Sjöberg

Den är smyckad med många superlativer, Giuseppe Verdis opera Rigoletto. Verdi lär själv ha ansett den vara hans bästa. Den brukar också framhållas som operavärldens främsta över huvud taget. Med den uppsättning röster, den dirigent, regissör, orkester och manskör som nu framför den på Göteborgsoperan vågar man instämma. Läs mer

Konsten att spegla samtiden

Göteborgsoperan – ”D and A” Två dansverk
ur föreställningen

Två namnkunniga koreografer med världen som arbetsfält bjuder för en kort tid Göteborgsoperans danspublik på var sitt nyskapat verk under rubriken ”D and A”.  Minnet /glömskan och varandets skörhet och skönhet kan definieras som grundläggande teman som utforskas av operans vansinnigt mångkunniga dansare. Läs mer

Storslaget drama med naturen som medaktör

Göteborgsoperan – Herr Arnes penningar
Ur Herr Arnes penningar

Så har teatrarna åter kunnat fylla sina salonger och publiken var inte sen att inta såväl Göteborgs stadsteater som Göteborgsoperan för säsongens första premiärer utan restriktioner. I båda verken är det unga kvinnor som står i fokus: Charlotte Corday på väg att mörda revolutionsivraren Marat i en uppsättning som raljerar bort allvaret och Elsalill, som offrar sig själv på kärlekens altare i en storslagen iscensättning. Läs mer

Fantasieggande danskonst

Göteborgsoperan – Here not here
Rachel McNamee Foto: Tilo Stengel

Göteborgsoperans danskompani bjuder, när kulturlivet slokar som värst, på en scenografisk och koreografisk totalupplevelse med sin tudelade föreställning Here not Here. Efter en vandring i operahusets inre kulminerar kvällen i ett mångfacetterat dansdrama på stora scenen. Läs mer

Imponerande bragd

Göteborgsoperan – Ragnarök
bild ur föreställningen

Daniel Brennas Siegfried kvarhåller sin plats som särskild behållning när nu Göteborgsoperan nått fram till sista delen, Ragnarök, av Richard Wagners Nibelungens ring.  Ett fåtal föreställningar återstår av detta fyrdelade mastodontprojekt, som inleddes i november 2018 och sedan har kämpat sig fram via pandemi till att nu åter ha kunnat erbjuda en period med fullt hus, så länge det nu varar. Läs mer

Håkan Hellström på bortaplan
blir varken fågel eller fisk

Göteborgsoperan – Kärlek skonar ingen
ur Kärlek skonar ingen

I förlängningen av Netflix-serienYoung Royals halkade jag även in på f d pojkbandet FO&O, som jag inte hade någon djupare kännedom om sedan tidigare och rasslade raskt ned ett par decennier i åldersklasserna! Kollade YouTube-klipp och lyssnade på intervjuer om karriärstrategier och kändislivets för- och nackdelar, lärde långsamt känna ett känsloliv tillhörande mina barnbarns generation. Var på så sätt tematiskt förberedd på att möta Håkan Hellströms ungdomsförföriska material i all sin skira romantik, som jag även upplevt live ett par gånger. Läs mer