Aktuellare än någonsin

Göteborgsoperan – Kristina från Duvemåla
från föreställningen

Fattigdom, ofrihet, drömmen om ett bättre liv, Gud och över alltihop den innerliga kärleken. Temana slingrar sig i varandra i denna svenskaste av musikaler, samtidigt så allmängiltig, som på nytt intagit Göteborgsoperans stora scen. Samma föreställningar som då rådde om Amerika, om jämlikhet och välstånd, orsakar nu att människor från andra delar av världen riskerar livet för att komma till Sverige. På så sätt känns musikalen Kristina från Duvemåla mer aktuell än någonsin. Läs mer

Inte bara för redan operafrälsta

Göteborgsoperan – Judinnan

Hur kan religioner med kärleksbudskap samtidigt odla fundamentalism, intolerans och våld? Den envisa frågan ges ny kraft efter upplevelsen av Göteborgsoperans aktuella och oerhört drabbande föreställning av Fromental Halévys drygt 200 år gamla opera Judinnan Läs mer

Enkelhetens skönhet

Göteborgsoperan – Orfeus och Eurydike

Vill Eurydike alls tillbaka till livet, är en fråga som väcks i David Radoks tolkning av den så kallade Parmaversionen av Glucks opera Orfeus och Eurydike. Göteborgsoperan jubilerar med denna solitär, där den orkestrala och vokala skönheten i den linjära dramaturgin triumferar i sina nyenkla former, som ger operan ett mer modernt sound än mycken också senare operakonst. Scenografin är en annan upplevelse. Läs mer

Där allt rör sig

GöteborgsOperans danskompani – Out of Mind

Programtexterna pekar i samma riktning: det är fascination inför naturvetenskapliga upptäckter och allt det som försiggår ute i rymden som styrt koreografierna i Operans senaste föreställning Out of mind. Läs mer

Tonsäkert om människans komplexitet

Göteborgsoperan – La Cage aux Folles

Mikael Samuelsons metamorfos på Göteborgsoperans stora scen från valhänt och smått förvirrad hushållsbestyrande Albin till magnifik  dragshow-stjärna Zaza i volyminös peruk, boa och glitter träffar så rätt i ton och säger så mycket om människans komplexitet. Läs mer

Konstnärlig högtid

– Skräm mig, sade Pina Bausch till en av sina dansare.
– Överraska mig, begärde Ryska balettens Sergej Diaghilev av Igor Stravinskij. Läs mer

Allt satt i gungning

Scenbilden framhäver ett förhållande i tiden, en tid av maktkamp på flera nivåer.
Den visar ett slutet rum, maktens centrum, men rummet speglas samtidigt i en stor tavelbild, vars motiv befinner sig på ett sluttande plan, eller i sjönöd, vilket sätter allt i gungning. Läs mer