Djupt poetiskt i skön sagoton

Erri De Luca – Fjärilens tyngd
författarporträtt

Konungen klättrar högst upp på berget, eftersom dofter stiger. Jägaren, den siste av sin sort, klättrar efter men stannar på en klipphylla en bit nedanför. Båda är starkt medvetna om den andre. Denne unike tjuvjägare har under årens lopp lagt ner hundratals djur, nu är det endast en kvar. Sedan är det över. Bocken har överlevt många försök, men förstår också han att slutet närmar sig. Läs mer

En Lundell som alltmer tappar lusten

Ulf Lundell – Vardagar 5

Från den 24 februari till 2 september 2020 sträcker sig denna femte dagbok av Ulf Lundell. Han går på som förut med väder och vind på de första raderna, därefter följer promenaderna i nationalparken intill och alla ärenden han gör dagligen. Han målar sina tavlor och kör sina bilar, BMV:n och Aston (Martin, förmodar jag) som han benämner Mr A och alkolås är installerat i båda. Det villkorade körkortet ska innehas till november 2021. Läs mer

Vackert om det grymma kriget

Kim Thúy – Em

Kim Thúy kan inte släppa kriget, det krig vi vanligen kallar Vietnamkriget men som de själva benämner ”det amerikanska kriget”. Det som varade mellan 1954 och 1975 och innebar ofantliga, rent groteska mänskliga förluster inte enbart i döda och sårade. Läs mer

En bok för hemmabryggare

Hultkrantz, Junkala, Karlsson – Boken om öl – och andra goda grejer
foto på författarna

Är detta en barnbok? Det kan man nästan tro vid åsynen av Boken om öl – och andra goda grejer, som pryds av akrylmålade illustrationer i en klatschig, naivistisk stil. Men den som gillar Stigbergets bryggeri känner förstås igen sig; illustratören Neale Payling har designat många av öltillverkarens burkar och etiketter. Läs mer

666 sidor vardagsbetraktelser

Ulf Lundell – Vardagar 4
författarfoto

Den fjärde dagboken av Ulf Lundell rör sig från 13 oktober 2019 till 21 februari 2020. Han skriver ned stort som smått som tidigare; om t ex mycket av det som han läser i tidningar och ser på Kunskapskanalen i TV. Och kommenterar dagspolitiska lägen och ger ibland perspektiv på nutida händelser. Han går oftast upp tidigt i ottan, mellan fem och sex, en väderrapport skrivs i regel ned och grader och vindstyrkor. Efter en kopp kaffe bär det iväg ut på promenad i den intilliggande parken. Läs mer

Att söka efter sanning

Philippe Sands – Råttlinjen. Kärlek, lögner och rättvisa i en nazistförbrytares spår
författarporträtt Philippe Sands

Råttlinjen, som till väldigt liten del handlar om just Råttlinjen, eller The Ratline, den nazistiska flyktvägen bort från slagfälten i Europa efter andra världskrigets slut, är framför allt en berättelse som, med hjälp av nazisten Otto Wächters öde, försöker blottlägga hur nazister fungerade, hur de tänkte: i krig, i förintelseverksamhet, familjeliv och kärlek. Läs mer

På gränsen till för nära

Johanna Holmström – Borde hålla käft. En bok om Märta Tikkanen
Johanna Holmström

Johanna Holmström har skrivit en biografi om Märta Tikkanen, Borde hålla käften bok om Märta Tikkanen. Den här gången var uppdraget att skriva mer om Märta Tikkanens liv än om hennes verk. I inledande kapitlet berättar författaren Johanna Holmström om sig själv och hur hon berörts av Märtas texter, att även hon har levt med en våldsam man. Först tvekar jag; ska det handla om Johanna nu? Sedan förstår jag att även hon drabbats av det man lätt drabbas av när man läser Märta Tikkanens böcker, nämligen identifikation med kvinnan i boken. Det är näst intill oundvikligt. Läs mer

En berättelse full av lögner

Agota Kristof – I går
författarporträtt

Tobias nästan dödar skolläraren, tillika fadern och sin mor, flyr till ett nytt land och blir Sandor. Han sitter dagarna i ända och borrar små små hål i metallplattor, hundratals kanske tusentals om dan, på kvällarna skriver han. Tobias väntar på Line, kvinnan han skall leva sitt liv tillsammans med enligt den fantasi som bemäktigat sig honom. Läs mer

Den dagliga kampen för tillvaron

Yan Lianke – År månader dagar
författarporträtt

”Året då tusenårstorkan slog till bakades tiden till aska och försökte man gripa efter solen fastnade den i handflatan som brinnande kol och fick hjärtat att svida. Ett pärlband av solskivor hängde ständigt på himlen. Från morgon till kväll kunde den gamle känna lukten av sitt eget brända hår. Ibland sträckte han upp händer mot skyn och kände då omedelbart den svarta stanken från de svedda naglarna.”
Det är som en dikt, det är som en lång arkaisk dikt långsamt glidande över sidorna. Läs mer

En fabuleringsglad författare

José Eduardo Agualusa – Sällskapet för ofrivilliga drömmare

”Vad vore livet utan drömmar, Anna?”  frågade ingenjör Andrée sin flickvän inför resan mot Nordpolen, gav sig av och dog där borta på isen. Jag kommer att tänka på den scenen i Jan Troells film när jag läser José Eduardo Agualusas nya roman, Sällskapet för ofrivilliga drömmare; om vikten av att drömma. Läs mer