Lättsamt om ett tungt ämne

Beate Grimsrud – Jag föreslår att vi vaknar

Beate Grimsruds Jag föreslår att vi vaknar handlar om tillvaron som cancerpatient. Det allvarliga ämnet till trots är det en mycket rolig bok, vilket beror på Beate Grimsruds uppdrivna känsla för hur man gör litteratur av livets absurditeter. Och sådana är det gott om det gränsland mot döden där cancer behandlas med metoder som för att rädda liv blir så krävande för patienterna att deras liv sätts i fara. Läs mer

Kultur med skärningspunkter

Siv-Britt Mangi – Sumpmyren
Vinjettbild på Siv-Britt Mangi

I byn Tystnaden utanför Kiruna lever familjen Uusitalo med ett näringsfång som sträcker sig ner genom generationer, det rör sig om skogsbruk och renskötsel. Men det är inte givet att traditionen ska kännas lika självklar att upprätthålla som en äldre generation tar för givet. En sådan konflikt mellan familjens arv och en yngre generations drömmar spelar stor roll i Siv-Britt Mangis roman Sumpmyren. Läs mer

Postumt utgiven inflytelserik poet

Ola Julén – Afrikas verkliga historia
Ola Julén, privat foto (från förlaget)

Orissa ligger i Indien, Brasilien ligger inte i Afrika. Eller gör det det?
Jag har läst den postumt utgivna (genom Nirstedt/litteraturs försorg) Afrikas verkliga historia av den närmast kultförklarade poeten Ola Julén. Julén föddes 1970, var filosofie magister i litteraturvetenskap på Stockholms Universitet och gick författarutbildningen på Biskops-Arnö. 1999 debuterade han med den gravt koncentrerade diktsamlingen Orissa (på Ink bokförlag), där han i en- eller tvåradiga dikter utgjuter sina känslor av ensamhet, förtvivlan och hopplöshet. Läs mer

Spännande men väl detaljrikt

Michael Ondaatje – Lyktsken
författarporträtt

Romanen Lyktsken, i vad jag kan se fläckfri och smidig översättning av Andreas Vesterlund, heter i original Warlight och det tycker jag säger betydligt mer om vad det handlar. Det mesta i Michael Ondaatjes nya historia sker nämligen i skuggorna av detta krigsljus/sken. Läs mer

Arbetarklass i existentiell kris

Bild: Éduard Louis.

Intersektionalitet heter det visst på akademisk jargong, det banala faktumet att människor är mångsidiga och varken kan och bör reduceras till en identitet. För vi har alla en massa identiteter, tillhörigheter och sprickor, en mångfald aspekter som gör oss till just människor och vi befinner oss i ett rörligt samhälle. Läs mer

Karolinska – Sveriges dyraste vårdskandal

Vonjettbild

Om historien om Nya Karolinska sjukhuset varit fiktion skulle man utan tvekan betrakta den som en tragedi, som liksom alla tragedier kräver dödsoffer efter att ha inletts med den grundläggande komponent som heter högmod. För högmodet i detta fall står ett antal i vårdfrågor inkompetenta och ideologiskt förblindade borgerliga landstings/regionpolitiker i Stockholm. Läs mer

Kärlek med olika ingångar

Alice Staffan Beckman – Minns du?
Vivjettbild

Att minnas är att levandegöra, att hålla kvar det som är på väg bort eller inte längre är här. I minnet finns ofta en kärleksfullhet som vi inte alltid tänker på. En omtankens mekanism som gör oss till medmänniskor, i varje stund vi minns andra. Minnas är ett deponensverb, ett aktivt verb som framträder i passiv skepnad, en ovanlighet i andra språk än svenskan. En relevant fråga att ställa sig: Hur mycket intentionalitet finns det i minnet? Vad styr våra minnen? Läs mer

När livet får välja slutstation

Martina Montelius – Avlivningskliniken Tusenskönan
Foto på Martina Montelius

Om man tänker sig ett Sverige i en inte alltför avlägsen framtid där opinionen för inrättandet av dödshjälpskliniker vunnit framgång och det är möjligt för den som så önskar att under kontrollerade former få avsluta sitt liv så är det väl rimligt att också föreställa sig att dessa kliniker i servicenivå och organisation avspeglar det klassamhälle där de förekommer. Läs mer

Barbro Lindgren visar sin mångsidighet

Barbro Lindgren – Du ber mig beskriva en flod
Foto på Barbro Lindgren

Om det mysterium som vi kallar livet har Barbro Lindgren skrivit en högst läsvärd diktsamling. Motivkretsarna är mestadels begränsade, men associationsrika. Barnen, moderskapet, naturens skiftningar och livsloppet står i centrum. Dikterna rör sig från tidig vår till jul. Läs mer

Lyriska toner från Osebol

Marit Kapla – Osebol
Vinjettbild

I den nordvärmländska byn Osebol föddes Marit Kapla år 1970. Hennes föräldrar hade just flyttat dit eftersom hennes far fått en lärartjänst på Klarälvdalens folkhögskola på andra sidan älven. Under åren 2016 och 2017 intervjuade Marit Kapla byns vuxna invånare, ett fyrtiotal personer, och nu ger hon ut deras berättelser i bokform. Läs mer