Årets bästa film
Kung av sand
Dakota Johnson som nät(t)roll
DÖD ELLER LEVANDE, NU ELLER DÅ, SANN ELLER FALSK? En mångfald mänskliga teman under årets filmfestival i Göteborg
![](https://www.alba.nu/wp-content/uploads/2024/02/GFF_pressbild_salong-110x73.jpg)
Det är något som återkommer i film efter film, helt från inledningens norska Hanteringen av odöda (Thea Hvistendahl), där närstående ovälkommet dyker upp, för att inte säga spökar, i de levandes sinnen, stannar kvar som obesvarade gåtor, rentav zombier, det är otäckt och tonen är anslagen: död eller levande, natt som dag, du kan aldrig känna dig helt säker – krig eller fred, vilken tid lever vi i och vilken tid har vi längesedan passerat? ’Man kan inte dö före sin tid och inte dö när ens tid kommer’, som en replik faller. Läs mer
De små, små detaljerna förstör det …
Vem kan man lita på?
Kvinnliga konflikter mellan privata och/eller världspolitiska kulissser
![Fritt fall](https://www.alba.nu/wp-content/uploads/2023/10/b1a9c91ce0a948309ea8169821c44f9d-110x73.jpg)
De har något gemensamt, Sandra i Fritt fall och Golda i Golda – de är i grund och botten outgrundliga. Det märkliga med den förstnämnda filmen är, att hur omsorgsfullt berättad, för att inte säga redogjord, den än är, så vet man vid filmens slut än mindre om vad den handlar om än vid dens början! Läs mer
Strävan efter klarhet – verkligt liv mot dröm, sanning, inte lögn
![never look away](https://www.alba.nu/wp-content/uploads/2023/09/116183828-110x62.jpg)
Ett sällsynt starkt minne jag har från mina studieår vid Schaubühne am Halleschen Ufer i Berlin på 1970-talet är av de människor, inte sällan kvinnor, som var starkt traumatiserade av det öde deras föräldrar rönt i ett Tyskland som gått från utopisk socialism i det nationella medvetandet till råast tänkbara diktatur, nazismen. Läs mer