Färgstark musikalisk Säsongsfinal på Göteborgsoperan
Tankarna virvlar i ett försök att sammanfatta upplevelsen av föreställningen I nöd och lust på Göteborgoperan, när jag nås av nyheten att operans vd Christina Björklund tilldelas kunglig medalj för ”förtjänstfulla insatser som operachef”. Att Göteborgarna inte bara har anledning vara stolta över sitt operahus utan också måste vara rädda om det, var en hälsning till publiken från operasångaren Rickard Söderberg vid hans färgstarka ledning av Operans sista föreställning för säsongen, en orkesterkonsert med ”välkänd” filmmusik. Läs mer
Surrealistiskt dansdrama på Atalante
Först nyfiken, sedan förvånad, därefter road, till sist överrumplad, innan det är dags att diskret utgå mitt i dansen medveten om att ha stött på ett gäng frilansande musiker och dansare/koreografer med gedigen bakgrund men som dittills förunderligt nog undgått mig. Med mig ut bar jag på en märklig och överraskande upplevelse från en föreställning som ges än en gång – på Norges Nationaldag och 40-årsfirandet av Göteborgsvarvet. Läs mer
Svart som noir, ljust som solen
Fantasirik fysiklektion med magi och musik
Dramatiseringen av Julia Ravanis bok Skönheten i kaos hade urpremiär 2023 och går nu åter på Folkteaterns lilla scen i Göteborg. I mellantiden har bokens författare fått Chalmers nyinstiftade alumn-pris Stjärnskott för ”imponerande kombination av teknisk kunskap och humanistiskt tänkande”. Att Frida Röhl alls fastnat för att göra teater av hennes debutbok lär nog svara mot henne Läs mer Magnifik Otello i modern kostymering
Verket inleds med en musikaliskt kraftfull masscen av firande invånare på ön Cypern. Ett sjöslag är vunnet och hjälten Otello är i antågande, oskadd ur stormen. Ett fylleslag utbryter. Snart vänds dock allt till ett eskalerande avunds- och svartsjukedrama med ett för Shakespeares tragedier typiskt alla-dör-på slutet-slut. Men först en av operavärldens mest hyllade kärleksduetter, fint framtonad av Michael Weinius och Julia Sporsén som Otello och hans hustru Desdemona, ensamma under natthimlen. Därefter går det undan! Läs mer
30-årsfirare frestar med fullödigt festivalprogram
På fredag bryter den ut, Göteborgs 30-årsfirande dans- och teaterfestival. Lokala produktioner både öppnar och avslutar. Däremellan ett axplock internationella gästspel på både scener, gator och torg, där både humor och allvar kontra komik, dans och akrobatik tycks vara ledstjärnor. Göteborgsoperan utlovar scenkonst ”vi aldrig upplevt förr”, förstås, eftersom det är världspremiär, med föreställningen Atlas Song av Anna von Hausswolff och holländska koreograferna Imre och Marne van Opstal. Stadsteatern avslutar med en nyskriven poetisk föreställning, Flickan och vildpäronen, av Eleftheria Gerofoka, om att ha växt upp med en mor som kommunicerat med egna sagor, likt ett eget alfabet. Läs mer
Gediget om ABBA för kalenderbitare
Pärlor av upplevelser
på våra konstnärliga småscener
Göteborg är lyckligt lottat med en handfull högkvalificerade teaterscener som ständigt berikar utbudet med upplevelser sprungna ur ett långvarigt konstnärligt intresse och specialisering. Sålunda kunde Göteborgs Dramatiska Teater (GDT) presentera en uppläsning ur en utgivning av Franz Kafkas samlade skrifter från förlaget Bakhåll, som till fullo motsvarade en rad av författaren:
– Det finns ett mål, men ingen väg. Det vi kallar väg, är tvekan. Läs mer