Välgjort och lekfullt om livets tuffa villkor

Atalante – Systemet. Nyskriven kammaropera
Man must sing

Tonsättaren sitter själv bakom synthesizern i den instrumentaltrio som på scenen  framför Pamela af Malmborg Wards nyskrivna modernistiska kammaropera Systemet med en trio sångare i roller som på olika sätt representerar socialt utanförskap. Läs mer

Trädens liv gestaltat via kroppens poesi

Embla dans & teater – Gläntan (på Atalante)

Visst har träd en själ, kan stundom höras. Intresset för relationen mellan människa och natur tar sig allt fler uttryck. Att åskådliggöra trädens liv med dans, videoinstallationer och tonkonst i en scenografi av hängande trädgrenar är resultatet av forskningsprojekt i scenisk framställning av dansaren m m Anna Wennerbeck, som blivit till en konstnärlig allåldersföreställning. Läs mer

Välsjungen opera med sanningen i offerroll

Göteborgsoperan – Mytomania
Mytomania

Med en skräckhistoria som (dessvärre) träffar verkligheten mitt i planeten med ett fräscht och ovant tonspråk, som fem solister behärskar med framgång, bjuder Göteborgsoperan på något så ovanligt som nyskriven opera med en scenografi därefter. Den bör inte missas. Läs mer

En solid biografi

Niklas Strömstedt – Om
Niklas Strömstedt Fotograf: Mattias Edwall

Niklas Strömstedts personliga självbiografi följer kronologiskt hans barndom från Hagsätra via popmusiken och fotbollen och via uppväxten i Tanto med föräldrar inom kultureliten. Framgångar som låtskrivare och artist behandlas liksom tillkortakommanden i kärleksrelationer. Läs mer

Mycket väsen för ingenting – gånger två

Atalante – Deep fried state & Wes Anderson – Asteroid City
Deep fried state

Ibland sammanfaller tendenser utan yttre anledning. Föreställningen Deep Fried State och Wes Andersons Astroid City sammanbinds av tematiker med stora pretentioner som snabbt säckar ihop, tillsammans med publiken. Läs mer

Storslaget operaverk om makt och frihetslängtan

Göteborgsoperan – Nabucco
ur Nabucco

Skynda, skynda. Göteborgsoperan bjuder på Verdis opera Nabucco i en storslagen instrumental gestaltning, med förnämliga solister, enastående kör i en revolutionär och nutidsenlig kostymering. Trots temat en stundom rolig om än lite rörig operakväll må erkännas, där kärleken far-dotter får den maktfullkomlige härskaren att kapitulera. Läs mer

En pånyttfödelse – av Evert Taube!

Fia Ekberg och Maja Heurling – Vi och Taube

Det är inte gjort i en handvändning, att förvandla ett nationalhelgon, en legend som Evert Taube till ett oskrivet blad, där man på fri hand tecknar sin egen historia, fritt och frejdigt använder de sånger som blivit ’allas egendom’ till en ny berättelse om kvinnan och mannen och till sist även åstadkommer en reaktion som går som en chockvåg genom publiken. Läs mer

Fick vänta 80 år på svensk premiär

Göteborgsoperans Stora scen– Die Schweigsame Frau

Intrigerna har samma 400-åriga källa, men iscensättningarna kunde inte ha utfallit mer olika. En högst medveten strategi gör att Göteborgsoperan inte bara är först i Sverige med att sätta upp Strauss-operan Die Schweigsame Frau på stora scenen utan fyra kvällar senare också har premiär på Donizettis hundra år äldre opera buffa Don Pasquale på Lilla scenen.Två gäckande komedier inringade av teaterhistorik. Läs mer

Om lycka och ensamhet i en oberäknelig värld

Backa Teater – Lyckliga i alla våra dagar, Masthuggsteatern – Gudspartikeln
Backa teater

Den stora satsningen på ny scenkonst för barn och unga har fått fantasin att blomma och resultera i verk i den absurdistiska traditionen med nyfikenhet på  barns och ungdomars verklighet, fantasi och digitala världar. Backa Teater och Masthuggsteatern har båda haft premiär på nya scenkonstverk för mellanstadiet. Läs mer

I känslan av överflöd –
En solokonsert med världstenoren Lawrence Brownlee

GöteborgsOperan – En hyllning till Pavarotti
en hyllning till Pavarotti

Det är med en särskild känsla av lyx och överflöd man slår sig ned för att avnjuta en solokonsert med en sångare och hans ackompanjatör från Operans stora scen. I ett program som samtidigt är en hyllning till en av de största: Luciano Pavarotti. Konserten bygger på den mästaren själv framförde 1988 på Lincoln Center i New York. I Göteborg är Brownlee ledsagad av Opernas konstnärlige ledare, Henning Ruhe, som sitter vid flygeln. Konserten ingår i en serie kallad Grandi Voci, Storslagna Röster och det är första gången Lawrence Brownlee gästar Sverige. Läs mer