Ny och lekfull opera för en ung publik

Man Must Sing –Jag har aldrig känt så här för någon och det är inte en grej jag säger till alla, Göteborgsoperan – Häxan Hillary går på Operan
MAn must sing

Operakonsten, såväl klassisk som nyskriven, vänder sig nu i Göteborg till den riktigt unga publiken. Göteborgsoperan ger sig också ut på turné i Västra Götaland för att, med lekfull och humoristisk pedagogik med tävlingsinslag, sagotema och smakprov ur kända operor, förklara för de yngsta skolbarnen vad opera är medan det fria operakompaniet Man Must Sing satsar på mellanstadiet med en känslofylld och romantisk tolkning av förälskelse och svartsjuka i skolmiljö med helt nyskriven konstmusik av Maria Lithell Flyg. Läs mer

Drömmar som infrias
eller tragiskt dödar

Göteborgsoperan: Madame Butterfly & Charlie och Chokladfabriken
Madame Butterfly Adam Frandsen

Två storslagna uppsättningar, en opera och en musikal, avlöser nu varandra på Göteborgsoperans stora scen. Nypremiären i dagarna på Puccinis Madame Butterfly drog liksom 2016 fullt hus och stående ovationer. Charlie och Chokladfabriken fick dock vänta på mitt besök till mitten av spelperioden. Men nu, två kvällar i följd, två titelrollsbärare som imponerar och två väsensskilda berättelser om drömmar, som leder till i ena fallet högsta vinsten i det andra ett tragiskt självmord. Läs mer

Magnifik Otello i modern kostymering

Göteborgsoperan – Otello
Otello

Verket inleds med en musikaliskt kraftfull masscen av firande invånare på ön Cypern. Ett sjöslag är vunnet och hjälten Otello är i antågande, oskadd ur stormen. Ett fylleslag utbryter. Snart vänds dock allt till ett eskalerande avunds- och svartsjukedrama med ett för Shakespeares tragedier typiskt alla-dör-på slutet-slut. Men först en av operavärldens mest hyllade kärleksduetter, fint framtonad av Michael Weinius och Julia Sporsén som Otello och hans hustru Desdemona, ensamma under natthimlen. Därefter går det undan! Läs mer

En Tosca för vår tid

Göteborgsoperan – Tosca
Tosca Göteborgsoperan

Inte bara mångfärgad musik med våldsamma dramatiska skiften utan därtill en gastkramande historia som rymmer allt vad också vår nutid kan blotta av kärlek, svartsjuka och frihetssträvan kontra politiskt förtryck, tyranni, hyckleri, utpressning och bedrägeri, utformat till en rysare som både kan utlösa tårar och ilska. Läs mer

Storslagen röstdramatik

Göteborgsoperan – Den flygande holländaren
Ur den flygande holländaren

Göteborgsoperans aktuella uppsättning av Wagners Den Flygande Holländaren är en röststark föreställning i högt tempo utan paus och med oväntade läsningar, både vad gäller scen och kostym och landar med ett finger åt en samtid präglad av girighet och flärd.
Hörseln sätts på högspänn redan från början av en ovanligt lång uvertyr. Den förebådar såväl individuella ledmotiv som den speglar stämningsväxlingarna genom hela operan från våldsamma till lyriska, folkloristiska ock lekfulla och åter till ödesmättade motiv. Läs mer

Leporello tar priset i skönsjungen opera

Göteborgsoperan – Don Giovanni
Don giovanni

Skratta och/eller förtvivla är frågan inför Göteborgsoperans senaste uppsättning av Mozarts Don Giovanni. Denna exposé över mänsklig förmåga att dupera och låta sig duperas blir i denna nutida kostymering något av en sängkammarfars, förädlad av Mozarts musikaliska skrud i lyhört utförande av operans fenomenala orkester och ett antal suveräna sångare. Läs mer

Välsjungen opera med sanningen i offerroll

Göteborgsoperan – Mytomania
Mytomania

Med en skräckhistoria som (dessvärre) träffar verkligheten mitt i planeten med ett fräscht och ovant tonspråk, som fem solister behärskar med framgång, bjuder Göteborgsoperan på något så ovanligt som nyskriven opera med en scenografi därefter. Den bör inte missas. Läs mer

Storslaget operaverk om makt och frihetslängtan

Göteborgsoperan – Nabucco
ur Nabucco

Skynda, skynda. Göteborgsoperan bjuder på Verdis opera Nabucco i en storslagen instrumental gestaltning, med förnämliga solister, enastående kör i en revolutionär och nutidsenlig kostymering. Trots temat en stundom rolig om än lite rörig operakväll må erkännas, där kärleken far-dotter får den maktfullkomlige härskaren att kapitulera. Läs mer

I känslan av överflöd –
En solokonsert med världstenoren Lawrence Brownlee

GöteborgsOperan – En hyllning till Pavarotti
en hyllning till Pavarotti

Det är med en särskild känsla av lyx och överflöd man slår sig ned för att avnjuta en solokonsert med en sångare och hans ackompanjatör från Operans stora scen. I ett program som samtidigt är en hyllning till en av de största: Luciano Pavarotti. Konserten bygger på den mästaren själv framförde 1988 på Lincoln Center i New York. I Göteborg är Brownlee ledsagad av Opernas konstnärlige ledare, Henning Ruhe, som sitter vid flygeln. Konserten ingår i en serie kallad Grandi Voci, Storslagna Röster och det är första gången Lawrence Brownlee gästar Sverige. Läs mer

Hotfull världsbild som exklusiv kammaropera

Atalante – Kafé av New Opera CO

Äntligen! Kunde man utbrista, när New Opera Co:s tionde produktion Kafé nu blivit förlöst som färdig kammaropera. Den tar oss med på en musikalisk resa via jazz, bossa nova, lite klassisk kammarmusik och elektronik med en trio sångröster med talnära sångstil i en inbjudande kaféscenografi, allt medan en hotbild tätnar i staden utanför och tar sig till slut in i kafét i form av en rebellisk tjej, Agnes Thörn, som med sin operaskolade sopranstämma ytterligare höjer den musikaliska nivån. Läs mer