Civila offer i krig – vem är ansvarig?

I alla krig blir det civila offer, som regel många – det är ett av flera goda skäl att inte starta krig. Ju fler offren är och ju påtagligare deras lidande, desto starkare tenderar vi att reagera – med avsky, medlidande, sorg. Det är en grundläggande mänsklig moralisk mekanism som vi ska vara tacksamma över att vi har. Tack vare den drar vi slutsatsen av de växande likhögarna och civila förstörelsen att kriget aldrig borde inletts och borde upphöra. Så ser våra reaktioner på kriget mellan Ryssland och Ukraina ut, liksom det som den 7 oktober blossade upp mellan Israel och Hamas. Men medkänsla med de civila offren är inte den enda moraliska mekanismen av betydelse för civila offer i krig, en annan handlar om ansvaret för dessa offer och den är mer komplicerad. Läs mer
Tillbakablickar på ett minst sagt udda liv
Djurhållning och antibiotika: en gyllene triangel!

För ett par veckor sedan var jag i Amsterdam och talade om etiska dilemman och utmaningar i arbetet med antibiotikaresistens i djurhållning och veterinärmedicin på en konferens. ”Från fabrik till gödselstack” var devisen för mitt bidrag, för att framhålla att djurhållningens användning av antibiotika – precis som sjukvårdens – är en del av en större helhet, där även produktionssystemen för läkemedel och mat (och friska djur och människor), och naturmiljön ingår. Varje del både bidrar till utmaningen med resistens – att vår användning och hantering av dessa viktiga mediciner gör dem obrukbara – och utgör löften för att sätta in åtgärder som kan mildra problemet. Läs mer
En bok full av detaljer

Lo Dagerman har gjort det till slut även om hon tvekade länge. Skrivit en bok om sina föräldrar Anita Björk och Stig Dagerman. Hon ville inte att omvärlden skulle gräva och frossa i detaljer eller lägga ett romantiskt skimmer över deras konstnärsäktenskap. Men intresset hos Lo väcktes med tiden. Läs mer
Spegel av konsten på egna villkor?

Ytterligare ett skäl att bege sig till huvudstaden i oktober gäller ännu en göteborgsexport, nämligen teaterprojektet KonstAB, som bjudits in för att på Dramaten göra en tolkning av Ingmar Bergmans film Såsom i en Spegel. På måndag den 23 oktober kan man på Stora Teatern i Göteborg möta representanter från detta konstkollektiv som gäster i debattserien Konst som Motstånd där deras ”helhetslösningar inom kultursektorn” förmodas sättas under lupp. Läs mer
Sinnrik summering av ett våldsamt sekel

Det är som ett modernistiskt konstverk. Utan hänsyn till kronologi eller tydlig berättarstruktur duttas iscensatta texter om ett århundrade upp på scenen där färgerna utgörs av ett dussin skådespelare, musik och rekvisita. Vad som numera får mig till teater i Stockholm är ett nytt oförutsägbart verk av teaterchefen själv, göteborgaren Mattias Andersson. Läs mer
Om ursprung och uppväxt

Azads mamma var gravid i nionde månaden när Saddam Hussein spred giftiga gaser över folket i Halabja i mars 1988. Över femtusen mördades och mångdubbelt fler skadades. Hon flydde till Bnko där sonen föddes in i mor Shamsas märkliga familj och kvinnokollektiv. Men redan ett par år senare kom de till Sverige och Vårgårda av alla ställen, och där växte Azad upp. Läs mer
Att se sorg växa till skönhet – frukten av ett långt samarbete på Göteborgs Dramatiska

Det handlar om tre kvinnliga kulturpersonligheter och det de har gemensamt är, att de alla var före sin tid och som en följd därav – ensamma.
Det är författaren Agnes von Krusenstjerna, målaren Sigrid Hjertén och författaren, tillika nobelpristagaren Nelly Sachs. De är sammanförda i en mycket vackert koreograferad föreställning där de på var sina passionerade sätt för fram sina – man kan inte kalla det annat – tillstånd. Läs mer