scenkonst

topplänk.böcker

Storslagen röstdramatik

Göteborgsoperan – Den flygande holländaren
Ur den flygande holländaren

Göteborgsoperans aktuella uppsättning av Wagners Den Flygande Holländaren är en röststark föreställning i högt tempo utan paus och med oväntade läsningar, både vad gäller scen och kostym och landar med ett finger åt en samtid präglad av girighet och flärd.
Hörseln sätts på högspänn redan från början av en ovanligt lång uvertyr. Den förebådar såväl individuella ledmotiv som den speglar stämningsväxlingarna genom hela operan från våldsamma till lyriska, folkloristiska ock lekfulla och åter till ödesmättade motiv. Läs mer

Krepper äger scenen

Folkteatern Göteborg – Bröderna Mozart
ur Bröderna Mozart Folkteatern

Ordning och reda har aldrig skapat stor konst är ett statement av regissören Walter i den scenversion av filmen Bröderna Mozart som nu ges på Folkteatern i Göteborg. Därmed inte sagt att en kaotisk teaterverkstad per definition är konstnärligt enastående. Men roligt blir det. Magnus Kreppers regissör imponerar som komiker och maktpotentat och Sanna Hultman än en gång som en uttryckets mästerliga minimalist. Syftet med helheten är dock mer oklart. Läs mer

Kung av sand

Denis Villeneuve – Dune Part Two
ur filmen Dune:Part Two

Denis Villeneuve var djärv nog att lägga till ”part one” på förra Dune-filmens titel innan han visste säkert om det skulle bli någon uppföljare. Efter dess stora framgång kommer nu äntligen fortsättningen. Läs mer

Faktaspäckad kulturhistoria

Per Svensson – Zorn ett liv, en tid
Per Svensson fotograf: Thron Ullberg

Anders Zorn målade i akvarell och olja. Han var en skicklig etsare. Och han skulpterade. Och så småningom fotograferade han. Han var ständigt sysselsatt, oförtröttlig i sitt konstarbete. Det kan man läsa om i Per Svenssons porträtt av denna Sveriges mest kända konstnär. Läs mer

Efter Snow väntar Lemons – prisade pjäser på GEST

GEST – A Hundred Words for Snow, Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons
Aviva Wrede GEST

GEST är teatern som tar den ena efter den andra av nyskrivna prisade pjäser från London för att bjuda Göteborgspubliken teater på engelska. Höstens bejublade uppsättning av A Hundred Words for Snow av Tatty Hennessy har haft nypremiär med ny skådespelare och erbjuds under 2024 som uppsökande föreställning för främst skolor men passar definitivt också för en ordinär vuxenpublik. På hemmascenen väntar en ny prisbelönt pjäs på premiär. Läs mer

När livet tonar ut

Lisa Ridzén – Tranorna flyger söder ut
Lisa Ridzén fotograf: Gabriel Liljevall

Bo är åttinio. Han bor ensam med sin hund Sixten, frun har sedan tre år varit på ett demensboende och relationen med sonen Hans knorrar en del som den egentligen alltid gjort. Men mot slutet av sitt liv börjar han känna att han vill reda ut den relationen, få till någon form av försoning. Läs mer

Dakota Johnson som nät(t)roll

S.J. Clarkson – Madame Web
Dakota Johnson

Filmbolagen gräver allt djupare i superhjältetunnan för att hitta karaktärer som ännu inte fått figurera på vita duken. Madame Web är ett tecken på att vi börjar närma oss bottenskrapet. Läs mer

Fullfjädrat teateräventyr samt fotbollsnostalgi

Backa Teater – Odysséen, Göteborgs stadsteater – Änglarna, finns dom?
Odysseen. Ellika Henrikson

För fotbollsnördar och fredsivrare torde Göteborgs stadsteaters Änglarna, finns dom? bli till en rejäl, om än lite rörig, nostalgitripp medan de mer filosofiskt lagda får slå knut på tänkandet inför Backa Teaters pjäs Odysséen, som blivit till ett enastående både roligt, vackert och tankeväckande sceniskt allkonstverk om äventyr, gudamakt, list och hemlängtan. Läs mer

DÖD ELLER LEVANDE, NU ELLER DÅ, SANN ELLER FALSK? En mångfald mänskliga teman under årets filmfestival i Göteborg

Intryck från årets filmfestival i Göteborg

Det är något som återkommer i film efter film, helt från inledningens norska Hanteringen av odöda (Thea Hvistendahl), där närstående ovälkommet dyker upp, för att inte säga spökar, i de levandes sinnen, stannar kvar som obesvarade gåtor, rentav zombier, det är otäckt och tonen är anslagen: död eller levande, natt som dag, du kan aldrig känna dig helt säker – krig eller fred, vilken tid lever vi i och vilken tid har vi längesedan passerat? ’Man kan inte dö före sin tid och inte dö när ens tid kommer’, som en replik faller. Läs mer

Litterära återbesök i Wien speglar samtiden

Orson Welles ur "Den tredje mannen!"

Lite av en slump som allt mer börjat se ut som en tanke har jag de sista åren gång efter annan hamnat i diktens Wien. Alltså det idag närmast mytiska Wien, tiden mellan kejsardömet Österrike-Ungern och andra världskrigets efterdyningar. En period som gjort att nutidens blick givit den gamla kejsarstaden ett nostalgiskt skimmer utanpå det mesta. Ett drömt sceneri som passar bra för romantiska Habsburgsreaktionärer och nostalgiska secessionsesteter med arkitektupprorstendenser. Men också för deprimerade människorättsvurmare vilka förtvivlar över samtidens likheter med nittonhundratalets första Centraleuropeiska decennier. Läs mer