Storslagen röstdramatik

Göteborgsoperan – Den flygande holländaren
Ur den flygande holländaren

Göteborgsoperans aktuella uppsättning av Wagners Den Flygande Holländaren är en röststark föreställning i högt tempo utan paus och med oväntade läsningar, både vad gäller scen och kostym och landar med ett finger åt en samtid präglad av girighet och flärd.
Hörseln sätts på högspänn redan från början av en ovanligt lång uvertyr. Den förebådar såväl individuella ledmotiv som den speglar stämningsväxlingarna genom hela operan från våldsamma till lyriska, folkloristiska ock lekfulla och åter till ödesmättade motiv. Läs mer

Färgglad moralitet i juletid

Göteborgsoperan – En Julsaga i en akt
En julsaga

Från amoralitet till moralitet förflyttas man från Mozarts sexbesatte Don Giovanni till Dickens klassiska julsaga om girigbuken Scrooge. Men det tar bara en dryg timme att omvandla honom medan Giovanni hellre gick i döden. Läs mer

Leporello tar priset i skönsjungen opera

Göteborgsoperan – Don Giovanni
Don giovanni

Skratta och/eller förtvivla är frågan inför Göteborgsoperans senaste uppsättning av Mozarts Don Giovanni. Denna exposé över mänsklig förmåga att dupera och låta sig duperas blir i denna nutida kostymering något av en sängkammarfars, förädlad av Mozarts musikaliska skrud i lyhört utförande av operans fenomenala orkester och ett antal suveräna sångare. Läs mer

Exklusiv koreografi i suveränt utförande

Göteborgsoperan – In a Heartbeat
Waltz with the beast

Danskonsten slutar aldrig att förundra och stundom beundra. Särskilt inte när det gäller Göteborgsoperans danskompanis förmåga att attrahera världsledande koreografer som får dansarna att få de mest avancerade rörelser att framstå som en kroppens oändliga lätthet och samtidigt övertyga om att det finns en mening i det som kroppen säger. Läs mer

Välsjungen opera med sanningen i offerroll

Göteborgsoperan – Mytomania
Mytomania

Med en skräckhistoria som (dessvärre) träffar verkligheten mitt i planeten med ett fräscht och ovant tonspråk, som fem solister behärskar med framgång, bjuder Göteborgsoperan på något så ovanligt som nyskriven opera med en scenografi därefter. Den bör inte missas. Läs mer

Musikalisk kraftmätning om ondska och godhet

Wicked

Ett överflöd av allt har det blivit, när Göteborgsoperan riggat för musikalen Wicked. Framför allt har den utgjort plattform för ett nytt stjärnskott i genren. 23-åriga Feline Andersson är en formidabel fullträff till rollen som Elphaba, den gröna ”onda” häxan. Att spränga gränser och vända upp och ner på begreppen ondska och godhet är substansen i denna sagoaktiga och politiskt intriganta historia om vänskap och kärlek. Läs mer

Välspelad, lättlyssnad fars i operettformat

Göteborgsoperan – Det var en gång på Grand Hotel
ur Det var en gång på Grand Hotel

Operetten Det var en gång på Grand Hotel från 1934, med Sverigepremiär på Göteborgsoperan, är sannerligen underhållning av det lättviktiga slaget. En tramsigare historia får man leta efter, så som brukar anstå ett farsartat lustspel. Men den bjuder på högt tempo en välspelande ensemble, välkoreograferad showdans och lättlyssnad musik, som trots allt låter bekant. Läs mer

Något fullbordat
i två föreställningar av Operan i Göteborg

Göteborgsoperan – Touched, två dansföreställningar och Göteborgs & Skaras domkyrkor – Messa di Gloria
göteborgsoperan

Göteborgsoperan ger två dansföreställnngar, båda präglade av stark tidsnärvaro, båda i skildringar där dansare framstår som oskiljaktliga i sitt täta samspel, båda genomsyrade av ett utifrån kommande hot, som man apostroferar och ger scenisk gestaltning, något som berört och strävar efter ytterligare beröring. Läs mer

Kvarnström tar publiken med storm

Göteborgsoperan – 2 dansverk: 12 songs & SAABA
Janine Kertge och Ane Brun i 12 songs. Foto: Tilo Stengel

Det är ogörligt att med blotta ord göra rättvisa åt ett sceniskt allkonstverk som det Kenneth Kvarnström låtit skapa utifrån 12 verk ur Ane Bruns sångskatt med henne själv sjungandes bland Göteborgsoperans danskompanis fenomenala danspersonligheter i en kostymrikedom designad Astrid Olsson och med musiken i Hans Eks erfarna dirigenthänder från orkesterdiket. Läs mer

Kerstin Avemo glänser i äventyrlig Hoffmantolkning

Göteborgsoperan – Hoffmans äventyr
ur Hoffmans äventyr

När Jacques Offenbach efter hundratalet operetter och andra lättare musikverk slutligen fick till en opera för eftervärlden dog han i en hjärtattack tre månader före premiären utan att ha hunnit fullborda den. Hans Hoffmans äventyr har sedan dess lockat till allehanda bearbetningar. Den iscensättning som nu ges på Göteborgsoperan kan nog ses som en av de mer äventyrliga. Läs mer